L’Agència Espanyola de Protecció de Dades ha publicat un espai a la seva pàgina web amb consells pràctics per ajudar als ciutadans a evitar la recepció de publicitat no desitjada incloent tant trucades telefòniques com correus electrònics.
Durant el 2016 l’AEPD va iniciar 282 expedients per spam i 414 per publicitat realitzada mitjançant altres mitjans. Aquestes matèries es troben entre les cinc àrees en les quals es declaren un major nombre d’infraccions de la normativa de protecció de dades.
Coincidint amb aquesta nova secció a la web de l’AEPD i donada la incomoditat que generen aquest tipus d’accions per als ciutadans aquí us deixem un resum de la mesures que es poden dur a terme per evitar-les.
1) Inscriure’s a la Llista Robinson.
– Pots restringir la publicitat no desitjada inscrivint les teves dades de forma gratuïta i voluntària en un fitxer d’exclusió publicitària. Actualment només existeix el fitxer denominat Llista Robinson, que està gestionat per l’Associació Espanyola d’Economia Digital (ADIGITAL).
– La Llista Robinson ha de ser consultada pels qui vagin a realitzar una campanya publicitària per excloure de la mateixa a les persones inscrites. No obstant això, malgrat que t’hagis inscrit en la Llista Robinson, els comerciants poden remetre’t publicitat dels seus productes o serveis si ets client o si els has donat el teu consentiment.
– En inscriure’t en la Llista Robinson pots triar el mitjà o canal de comunicació a través del que no desitges rebre publicitat (correu postal, trucades telefòniques, correu electrònic o un altre mitjà.
– Has de tenir en compte que la inscripció en la Llista Robinson és eficaç a partir del tercer mes des de la data en què registris les teves dades, per la qual cosa és possible que en aquest termini segueixis rebent alguna comunicació comercial. Pots inscriure’t en aquest enllaç.
2) Utilitza les fórmules que t’ofereixen les empreses perquè no segueixin utilitzant les teves dades amb finalitats publicitàries.
– Algunes empreses ofereixen sistemes perquè puguis rebutjar l’ús de les teves dades amb finalitats publicitàries, com el consistent en marcar una casella que prevegui expressament el teu rebuig o acceptació.
– Si reps publicitat a través del correu electrònic o a través de mitjans electrònics equivalents (spam), com els missatges SMS o de WhatsApp, has de tenir en compte que et poden enviar publicitat per aquests mitjans si existeix una relació contractual prèvia, sempre que les teves dades de contacte s’hagin obtingut de forma lícita i es tracti de publicitat de productes o serveis similars als quals tens contractats. Ara bé, hauran d’oferir-te la possibilitat d’oposar-te a rebre publicitat a través d’un mitjà senzill i gratuït, tant al moment de recollida de les dades com en cadascuna de les comunicacions que et dirigeixin.
3) Evita donar el teu consentiment perquè t’enviin publicitat quan participes en un concurs o et beneficies d’ofertes o promocions.
– En moltes ocasions quan participem en un concurs o aprofitem ofertes o descomptes, ens sol·liciten el consentiment per enviar-nos publicitat. Si no desitgem rebre-la, cal estar atent per evitar donar el nostre consentiment i no acceptar directament tots els termes del concurs, oferta o promoció.
– També cal estar atents quan naveguem per internet, ja que és probable que en registrar-nos en algunes pàgines web, ens sol·licitin el consentiment per a l’enviament de publicitat.
– A partir del 25 de maig de 2018, data en la qual començarà a aplicar-se el Reglament Europeu de Protecció de Dades, tots els consentiments hauran de donar-se mitjançant un acte afirmatiu clar que reflecteixi la nostra voluntat d’acceptar aquest tractament de dades. Per tant, no podran obtenir el nostre consentiment si ens envien una comunicació indicant-nos que si no contestem haurem consentit. Ni tampoc seran vàlids els consentiments obtinguts per aquest procediment abans de la data indicada.
4) Si ja has donat el teu consentiment, pots retirar-lo.
– Si vas donar el teu consentiment perquè utilitzessin les teves dades amb finalitats publicitàries i no desitges seguir rebent publicitat, pots retirar el consentiment prestat en qualsevol moment i a través d’un mitjà senzill, com pot ser la trucada a un telèfon gratuït o als serveis d’atenció al públic que el responsable del fitxer o tractament hagués establert.
– Si no coneixes on pots dirigir-te per retirar el teu consentiment i aquesta informació no està continguda en el document a través del qual vas donar aquest consentiment, o no disposes del mateix, pots sol·licitar la informació al responsable que estigui tractant les teves dades amb finalitats publicitàries o consultar la informació que aquest ofereix a la seva pàgina web sobre protecció de dades.
5) Exerceix el teu dret d’oposició.
– Si no desitges que una determinada empresa tracti les teves dades amb finalitats publicitàries, pots exercir el teu dret d’oposició davant aquest responsable perquè t’exclogui de les campanyes publicitàries que realitzi.
– En aquests casos, els responsables poden incloure les teves dades en un fitxer que tindrà com a finalitat evitar que rebis publicitat.
– No s’ha de confondre aquest dret amb la possibilitat de retirar el consentiment per al tractament de les dades amb finalitat publicitària.
– Cal recordar que les teves dades poden ser tractades amb finalitats publicitàries encara que no hagis prestat el teu consentiment, tal com passa amb la publicitat electrònica. Et poden enviar publicitat per mitjans electrònics si existeix una relació contractual prèvia, sempre que les teves dades de contacte s’hagin obtingut de forma lícita i es tracti de publicitat de productes o serveis similars als quals hagis contractat. Ara bé, hauran d’oferir-te la possibilitat d’oposar-te a rebre publicitat mitjançant una forma senzilla i gratuïta, tant al moment de recollida de les dades com en cadascuna de les comunicacions que et dirigeixin.
– També poden tractar les teves dades amb finalitats publicitàries sobre la base d’un altre fonament que no sigui el consentiment, com en el cas que existeixi un interès legítim.
– El dret d’oposició és una bona solució per evitar la publicitat d’una entitat concreta de la qual, per la insistència i freqüència de les seves propostes comercials o per qualsevol altra circumstància, no vols rebre les seves ofertes comercials.
– Per a més informació sobre aquest dret o sobre el seu exercici pots consultar la Guia per al Ciutadà o visitar el Canal del Ciutadà de la web de l’AEPD (secció dret d’oposició).
6) Exerceix el teu dret de cancel·lació.
– Si no desitges que l’entitat que t’envia publicitat tingui les teves dades personals, pots exercir el teu dret de cancel·lació.
– Si ets client de l’entitat que t’envia publicitat és preferible que exerceixis el dret d’oposició o retiris el consentiment prestat perquè no continuï tractant les teves dades amb finalitats publicitàries, ja que la finalitat última del dret de cancel·lació és la supressió de les dades dels fitxers de l’entitat.
– Per a més informació sobre aquest dret o sobre el seu exercici pots consultar la Guia del Ciutadà o visitar el Canal del Ciutadà de la web de l’AEPD (secció dret de cancel·lació).
7) Sol·licita que les teves dades no apareguin a les guies telefòniques.
– Tens dret a no figurar en les guies telefòniques. Per a això, pots dirigir-te a l’operadora amb la qual tens contractat el servei telefònic i comunicar-li que no desitges que les teves dades personals es publiquin a les guies d’abonats.
– Les teves dades seran retirades de la versió online de les guies telefòniques i d’aquelles que s’editin en paper o en algun altre suport físic, en la següent edició.
– Si prefereixes figurar en guies telefòniques però no rebre publicitat, pots sol·licitar al teu operador que les teves dades no siguin utilitzades amb finalitats publicitàries.
– Per a més informació sobre aquest dret o sobre el seu exercici pots visitar el Canal del Ciutadà de la web de l’AEPD a la secció dret d’exclusió de guies telefòniques.
8) On puc reclamar en cas d’assetjament telefònic?
– Si després d’exercir els teus drets o posar en pràctica els suggeriments indicats en els punts anteriors continues rebent publicitat no desitjada, pots presentar una reclamació a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades perquè tuteli el teu dret o presentar una denúncia.
– Pots presentar una reclamació quan el responsable al que t’hagis dirigit no hagi contestat la teva sol·licitud o s’hagi negat a gestionar-la, o quan rebis publicitat deu dies hàbils després que hagi rebut la teva sol·licitud. Pots obtenir aquí més informació sobre com presentar una reclamació a l’Agència o si ho desitges pots presentar una reclamació a través de la Seu Electrònica.
– Si optes per presentar una denúncia davant l’Agència és necessari que aportis determinada informació que només tu estàs en disposició de proporcionar i sense la qual no serà possible que l’Agència esclareixi les circumstàncies en les quals es va realitzar l’enviament de la publicitat.
– En els supòsits d’assetjament telefònic pots acudir als Òrgans de Consum de les diferents Administracions Públiques i presentar una reclamació en matèria de consum. Convé tenir present que realitzar propostes no desitjades i reiterades per telèfon, fax, correu electrònic o altres mitjans de comunicació a distància constitueix una infracció en matèria de consum, excepte en les circumstàncies i en la mesura en què estigui justificat legalment per fer complir una obligació contractual. Aquest tipus de pràctiques es consideren agressives per assetjament i són deslleials amb els consumidors.
Font: AEPD.