Recomanacions per a compres online segures


En el context actual, amb la proximitat del black friday i a les portes d’un nadal ‘atípic’, seguiran creixent les transaccions online i en paral·lel, els fraus als consumidors. És per això, que tant si sou un usuari final com si gestioneu un comerç electrònic, us volem recordar algunes de les recomanacions a tenir en compte per a comprar en una pàgina web amb seguretat i garanties.

Sóc un comerç online, què haig de tenir en compte per a donar garanties als meus clients?

  • Incloure els avisos legals corresponents:
    1. Avís Legal (qui està darrere de la botiga online).
    2. Política de Privacitat (ús de les dades personals).
    3. Política de Cookies (Galetes) (consentiment per l’ús de cookies).
    4. Condicions generals de contractació (incloure aspectes com les despeses d’enviament, política de devolució, garanties, etc.).

A més, d’estalviar-nos una possible sanció, disposar dels avisos legals correctes aporta valor i transparència al nostre ecommerce generant confiança als usuaris.

  • Si venem a través d’una app incloure les corresponents condicions d’ús.
  • Si anem a realitzar newsletters amb ofertes comercials, assegurar-nos que estem legitimats per aquests tipus d’enviaments (o són clients o tenim el seu consentiment).
  • Utilitzar el protocol de seguretat https (certificat digital).
  • Incloure un segell de qualitat al nostre web és un valor afegit més sobre les nostres bones pràctiques. Informa’t sobre com obtenir el segell de Confiança Online.
  • Complir amb la normativa no és només incloure els avisos legals al web, hi ha una sèrie d’obligacions addicionals que estableix el RGPD i la LOPDGDD que haurem de tenir en compte.

Sóc un consumidor, què haig de tenir present per a fer compres online?

  1. Verificar que el domini del lloc web sigui coherent (podem comprovar qui és el propietari del domini a través del servei whois o a través de dominios.es)
  2. Comprovar que el web disposa d’un certificat digital vàlid i utilitza el protocol https per a garantir la seguretat de la nostra transacció. La comprovació del certificat es pot fer habitualment a través del cadenat que apareix en el nostre navegador.
  3. Revisar els avisos legals i condicions de contractació ens permetrà saber qui gestiona el web, com utilitzaran les nostres dades personals i altres dades d’interès sobre la nostra compra. Desconfia de pàgines que no donen les dades de contacte del responsable.
  4. Hem de rebre la confirmació de la compra a través del correu electrònic.
  5. Les botigues que tenen un segell de qualitat estan adherides a codis de conducta i ofereixen més garanties als consumidors a més de procediments alternatius de resolució de conflictes.
  6. Recorda que tens dret a desistir d’una compra en els 14 dies posteriors (exceptuant els casos que estableix la TRLGDCU).
  7. Manté el teu antivirus, antimalware i sistema operatiu actualitzats.
  8. Evita realitzar les compres des de dispositius i WiFis públics.
  9. Desconfia d’ofertes desproporcionades i sospitoses.
  10.  Utilitza contrasenyes segures al crear-les en els portals (més de 8 dígits, majúscules, minúscules, símbols i números).
  11.  Revisa els comptes bancaris periòdicament per a detectar activitats fraudulentes.
  12.  No comparteixis dades bancàries per correu electrònic.
  13.  Utilitza una targeta virtual exclusiva per a les compres online.
  14.  Ves amb compte amb estafes com el phishing.
  15.  Navegant de manera privada o d’incògnit evites les cookies (galetes) i el registre de l’historial i dades associades.

Esperem que aquestes recomanacions per a las compres online us siguin d’utilitat. Si teniu qualsevol dubte sobre els vostres drets, sobre el procés de compra o si com a gestor d’una botiga online voleu que us ajudem a què el vostre negoci compleixi amb la normativa contacteu amb nosaltres.

L’equip de PymeLegal.

[Actualitzat el 01/11/2021]