En el context actual, amb la proximitat del black friday i a les portes d’un nadal ‘atípic’, seguiran creixent les transaccions online i en paral·lel, els fraus als consumidors. És per això, que tant si sou un usuari final com si gestioneu un comerç electrònic, us volem recordar algunes de les recomanacions a tenir en compte per a comprar en una pàgina web amb seguretat i garanties.
Sóc un comerç online, què haig de tenir en compte per a donar garanties als meus clients?
- Incloure els avisos legals corresponents:
- Avís Legal (qui està darrere de la botiga online).
- Política de Privacitat (ús de les dades personals).
- Política de Cookies (Galetes) (consentiment per l’ús de cookies).
- Condicions generals de contractació (incloure aspectes com les despeses d’enviament, política de devolució, garanties, etc.).
A més, d’estalviar-nos una possible sanció, disposar dels avisos legals correctes aporta valor i transparència al nostre ecommerce generant confiança als usuaris.
- Si venem a través d’una app incloure les corresponents condicions d’ús.
- Si anem a realitzar newsletters amb ofertes comercials, assegurar-nos que estem legitimats per aquests tipus d’enviaments (o són clients o tenim el seu consentiment).
- Utilitzar el protocol de seguretat https (certificat digital).
- Incloure un segell de qualitat al nostre web és un valor afegit més sobre les nostres bones pràctiques. Informa’t sobre com obtenir el segell de Confiança Online.
- Complir amb la normativa no és només incloure els avisos legals al web, hi ha una sèrie d’obligacions addicionals que estableix el RGPD i la LOPDGDD que haurem de tenir en compte.
Sóc un consumidor, què haig de tenir present per a fer compres online?
- Verificar que el domini del lloc web sigui coherent (podem comprovar qui és el propietari del domini a través del servei whois o a través de dominios.es)
- Comprovar que el web disposa d’un certificat digital vàlid i utilitza el protocol https per a garantir la seguretat de la nostra transacció. La comprovació del certificat es pot fer habitualment a través del cadenat que apareix en el nostre navegador.
- Revisar els avisos legals i condicions de contractació ens permetrà saber qui gestiona el web, com utilitzaran les nostres dades personals i altres dades d’interès sobre la nostra compra. Desconfia de pàgines que no donen les dades de contacte del responsable.
- Hem de rebre la confirmació de la compra a través del correu electrònic.
- Les botigues que tenen un segell de qualitat estan adherides a codis de conducta i ofereixen més garanties als consumidors a més de procediments alternatius de resolució de conflictes.
- Recorda que tens dret a desistir d’una compra en els 14 dies posteriors (exceptuant els casos que estableix la TRLGDCU).
- Manté el teu antivirus, antimalware i sistema operatiu actualitzats.
- Evita realitzar les compres des de dispositius i WiFis públics.
- Desconfia d’ofertes desproporcionades i sospitoses.
- Utilitza contrasenyes segures al crear-les en els portals (més de 8 dígits, majúscules, minúscules, símbols i números).
- Revisa els comptes bancaris periòdicament per a detectar activitats fraudulentes.
- No comparteixis dades bancàries per correu electrònic.
- Utilitza una targeta virtual exclusiva per a les compres online.
- Ves amb compte amb estafes com el phishing.
- Navegant de manera privada o d’incògnit evites les cookies (galetes) i el registre de l’historial i dades associades.
Esperem que aquestes recomanacions per a las compres online us siguin d’utilitat. Si teniu qualsevol dubte sobre els vostres drets, sobre el procés de compra o si com a gestor d’una botiga online voleu que us ajudem a què el vostre negoci compleixi amb la normativa contacteu amb nosaltres.
L’equip de PymeLegal.
[Actualitzat el 01/11/2021]