La resposta de la AEPD sobre el “Pay or okay” de les cookies


Alguna vegada has entrat a una pàgina web i t’ha sortit un banner de cookies en el que t’han obligat a pagar per rebutjar les cookies? Doncs que sàpigues que això ja no és legal.

A aquesta pràctica l’anomenen el “Pay or okay”. En aquest cas és una forma de manipular a l’usuari perquè acabi acceptant les cookies per tal de no haver de pagar per rebutjar-les.

Ja us comentàvem a l’anterior article que no estàvem a favor d’això, però que era una pràctica que estava en creixement, sobretot a les pàgines web dels mitjans de comunicació. I, per fi, l’AEPD (Agència Espanyola de Protecció de Dades) s’ha posicionat en contra d’aquesta pràctica, continuant amb el que ha assenyalat el CEPD (Comitè Europeu de Protecció de Dades) al dictamen 8/2024.

A les passades setmanes l’AEPD ha actualitzat la seva Guia sobre l’Ús de les cookies i ha afegit aquesta informació al punt 3.2.10 sobre la “possibilitat de denegació d’accés al servei en cas de rebuig de les cookies”.

En aquest apartat es deixa clar que perquè s’expressi el consentiment de forma lliure, l’accés als serveis i funcionalitats d’una pàgina web no poden supeditar-se a l’acceptació de les cookies.

Llavors quines alternatives es poden utilitzar? T’expliquem els canvis més rellevants d’aquesta normativa a continuació:

  • No es poden utilitzar els “murs de cookies” que obliguen l’usuari a haver d’acceptar les cookies per poder accedir al servei o pàgina web.
  • Es pot denegar l’accés al servei o a funcionalitats concretes si les cookies són necessàries per al seu funcionament, però sempre que s’informi adequadament a l’usuari i que s’ofereixi una alternativa equivalent sense necessitat d’acceptar les cookies. Aquesta opció podria ser de pagament, però no ha de ser l’única opció.
  • Les grans plataformes (com xarxes socials o mitjans de comunicació) no poden oferir únicament una alternativa de pagament al servei que inclogui el tractament amb fins de publicitat comportamental. Hauran de buscar altres alternatives equivalents que no impliquin el pagament d’una tarifa, com per exemple: un servei gratuït amb publicitat general o contextual (que no tracti dades personals de l’usuari) o un servei de pagament que no inclogui publicitat comportamental.

Amb aquest aclariment queda clar que el pagament per evitar la publicitat comportamental no ha de ser l’opció predeterminada i que les cookies no haurien de ser l’única forma d’accedir a un servei o lloc web, sinó que han d’haver-hi més alternatives.

Durant el primer semestre de 2025 el CEPD publicarà una Guia d’aplicació general sobre la validesa del consentiment en models “pay or okay”. Estarem atents per donar-te més detalls.

L’equip de PymeLegal