Quines dades han d’enviar les agències de viatges, allotjaments turístics i empreses de lloguer de vehicles?


Treballes en el sector turístic i t’ha sorprès el nou decret que t’exigeix enviar les dades dels teus clients a les autoritats corresponents?

A partir del 2 de desembre de 2024, totes les empreses dedicades al sector turístic (hotels, allotjaments de lloguer vacacional, agències de viatges o lloguers de vehicles) hauran de complir obligatòriament el nou Reial decret 933/2021: Registre de Dades en el Sector Viatges.

Aquest nou decret ha estat retardat en diverses ocasions i ha tingut moltes controvèrsies pel confús que és i per les tasques extres que hauran de fer aquestes empreses a partir d’ara.

Per això volem explicar-te bé en què consisteix, a qui has d’enviar-li aquestes dades i a qui afecta aquest decret:

A qui afecta?

En l’àmbit de l’allotjament:

Segons el BOE, les activitats d’hostalatge, dutes a terme de mode professional o no, amb la finalitat de proporcionar la pernoctació a les persones. Inclouen:

  • Hotels, hostals, pensions, cases d’hostes, establiments de turisme rural o anàlegs.
  • Càmpings i zones d’estacionament d’autocaravanes, qualsevol que sigui la seva titularitat o règim d’ús, apartaments, bungalows i altres allotjaments similars de caràcter turístic.
  • Els operadors turístics que prestin serveis d’intermediació entre les empreses dedicades a la hospedería i els consumidors.
  • L’activitat de les plataformes digitals dedicades a la intermediació en aquestes activitats a través d’internet, prestin o no el servei subjacent, sempre que ofereixin serveis a Espanya.

En l’àmbit del lloguer de vehicles:

Inclou les següents activitats:

  • Les empreses dedicades expressament al lloguer de vehicles.
  • Els operadors turístics que prestin serveis d’intermediació entre les empreses dedicades al lloguer de vehicles i els consumidors.
  • L’activitat de les plataformes digitals dedicades a la intermediació en aquestes activitats a través d’internet, prestin o no el servei subjacent, sempre que ofereixin serveis a Espanya.

Quines dades s’han de recopilar?

Les empreses han de registrar informació clau dels seus clients. En el cas dels referits a l’allotjament són 54 camps de dades (distribuïts en 6 apartats distints) i en el cas del lloguer de vehicles són 63 camps de dades (distribuïts en 10 apartats distints). A més, una quarta part d’aquestes dades són d’obligat emplenament.

Alguns d’aquestes dades són:

Dades de l’empresa arrendadora

  • Nom o raó social del titular
  • CIF o NIF
  • Municipi
  • Província
  • Telèfon fix i/o mòbil
  • Adreça de correu electrònic
  • Web de l’empresa
  • Url per a identificar l’anunci

Dades de l’establiment

  • Tipus d’establiment
  • Denominació
  • Adreça completa
  • Codi postal
  • Localitat i província

Dades dels viatgers

  • Nom
  • Primer cognom
  • Segon cognomeno
  • Sexe
  • Número de document d’identitat
  • Número de suport del document
  • Tipus de document (DNI, passaport, TIE)
  • Nacionalitat
  • Data de naixement
  • Lloc de residència habitual (adreça completa, localitat i país)
  • Telèfon fix
  • Telèfon mòbil
  • Correu electrònic
  • Nombre de viatgers
  • Relació de parentiu entre els viatgers (en el cas que algun sigui menor d’edat)

Dades de la transacció

  • Contracte: número de referència, data i signatura.
  • Execució del contracte: data i hora d’entrada i data i hora de sortida.
  • Immoble: adreça completa, nombre d’habitacions i connexió a internet (si/no).
  • Pagament: tipus (efectiu, targeta de crèdit, plataforma de pagament, transferència…), identificació del mitjà de pagament (tipus de targeta i número, IBAN compta bancària, solució de pagament per mòbil, uns altres), titular del mitjà de pagament, data de caducitat de la targeta i data del pagament.

En el cas de l’allotjament no professional, varien algunes dades, ja que s’han d’incloure els referents al titular de l’immoble i del propi immoble.

En el cas de les empreses de lloguer de vehicles, s’inclourà també la informació corresponent al conductor principal -i del segon, si escau- i del vehicle.

IMPORTANT, a tenir en compte:

Les dades del registre informàtic hauran de conservar-se durant un termini de tres anys a comptar des de la finalització del servei o prestació contractada.

En quines plataformes s’ha de comunicar?

La gestió i enviament de les dades es realitzarà a través de les plataformes designades:

  • Empreses amb seu a Catalunya: Comunicació obligatòria als Mossos d’Esquadra.
  • Empreses amb seu en la resta d’Espanya: Ús de la plataforma HOSTALATGES (del Ministeri de l’Interior).

Un altre cas que ens podem trobar, i que ja ha estat objecte de dubtes en algunes empreses, és:

  • Empreses amb seu fora de Catalunya que realitzen una reserva d’un allotjament a Catalunya: Per a evitar duplicacions s’usarà la plataforma HOSTALATGES (del Ministeri de l’Interior).

A més, s’ha de tenir en compte que durant el període inicial, algunes comunicacions es realitzaran manualment fins a l’activació de sistemes automatitzats.

Recomanacions per al compliment

  • Les empreses han d’estar preparades per a inspeccions i registrar tota la documentació de forma ordenada.
  • És important revisar i adaptar els sistemes interns per al registre i la comunicació de les dades.
  • Formar als empleats sobre les obligacions legals i l’ús de les plataformes oficials.
  • Mantenir un contacte actiu amb les associacions del sector per a rebre actualitzacions.

Infraccions per incompliment

Infraccions de caràcter greu:

  • La manca dels registres documentals prevists en aquest reial decret.
  • L’omissió de les comunicacions obligatòries.
  • Les sancions oscil·len entre els 601€ i 30.000€.

Infraccions lleus:

  • Les irregularitats o deficiències en l’emplenament dels registres previstos en aquest reial decret.
  • La realització de les comunicacions obligatòries fora del termini establert.
  • Les multes van des dels 100€ als 600€.

Aquest decret busca un equilibri entre la seguretat i el respecte a la normativa de protecció de dades, encara que la seva implementació està generant desafiaments en el sector turístic.

Esperem que aquesta guia et resulti efectiva per a aclarir dubtes. Qualsevol novetat o actualització, la informarem.

L’equip de PymeLegal