Cada dia és més freqüent trobar-se amb plagis de marques, tant entre petits dissenyadors que són plagiats per grans marques, com entre conegudes marques.
I davant de situacions com aquesta, que ja afecten a nivell mundial, el que sempre recomanem és protegir-se. És a dir, registrar la teva marca davant l’organització que protegeixi la propietat industrial en el teu país. En el cas d’Espanya a l’Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM).
Què és un plagi de marca?
El plagi de marca, conegut també com a misbranding, és la pràctica d’explotar la reputació d’altres marques a partir de la suplantació dels seus productes. Aquest plagi sol realitzar-se a partir de productes de menor qualitat que els originals.
Qualsevol ús d’elements identificatius de la marca, com podrien ser símbols, noms, logotips o qualsevol terme que estigui protegit, serà penalitzat.
Per això és tan important que la titularitat de la marca sigui exclusiva, perquè qualsevol vulneració, robament o suplantació pugui ser denunciat.
Segons les xifres de l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea, aproximadament un 7% de la població europea va comprar intencionalment productes falsificats en l’últim any.
A més, es calcula que el plagi de marques arriba a costar uns 60.000 milions d’euros de pèrdues a l’any a les empreses europees.
Com evitar que plagiïn la teva marca?
Tot i que no totes les empreses són conscients de la importància de registrar una marca, és l’única opció segura per protegir una empresa i evitar que plagiïn una marca.
Registrar una marca atorga a l’empresa el dret exclusiu per utilitzar-la en el mercat i evitar que tercers puguin comercialitzar productes similars o idèntics amb aquesta mateixa marca o alguna que s’assembli i que pugui crear confusió.
El fet que plagiïn una marca no només disminuirà els beneficis de l’empresa i confondrà als clients, sinó que també farà malbé la reputació i la imatge de l’empresa. Sobretot quan els productes rivals siguin d’una qualitat inferior.
A més, si el competidor que plagia aquesta marca registrés la marca en qüestió o una altra similar a l’OEPM, podria reclamar que l’empresa que venia utilitzant aquesta marca sense registre deixi de fer-ho, ja que no té la titularitat. Aquí ens trobaríem en una situació molt injusta, però que ja ha passat anteriorment.
Per tant, l’única forma d’evitar que puguin plagiar la teva marca o els teus dissenys serà registrant-la. És crucial perquè una marca tingui èxit en el mercat, però també per assegurar-se del dret prioritari i exclusiu a utilitzar-la.
Denúncies per plagi de marca i drets d’autor
Actualment, són moltes les denúncies que hi ha hagut per plagi de marca i drets d’autor. Aquesta problemàtica succeeix a nivell mundial, i agreuja el desenvolupament de petites marques o dissenyadors que es frustren al veure la seva feina replicada i amb materials més econòmics i de baixa qualitat. Però sobretot que confonen al consumidor, que acaba comprant aquest producte creient que és l’original.
Avui t’explicarem alguns dels casos més sonats per plagi de marques:
Tolentino Haute Hats contra Tommy Hilfiger
La signatura sevillana de barrets i tocats Tolentino Haute Hats va interposar una demanda a Tommy Hilfiger per descomptat plagi del seu logotip. Per això, va demanar que es retiressin els productes que portaven aquest logotip a Espanya, per evitar confusions.
No parlem del conegut logotip de Tommy Hilfiger, sinó d’una versió que va fer a partir de les lletres T i H, i que donaven una imatge molt similar al logotip de la signatura espanyola.
A continuació, us adjuntem un muntatge que el mateix Tolentino va compartir a les seves xarxes socials:
Louboutin contra Zara e Yves Saint Laurent
Louboutin, una de les signatures de calçat més admirades en el món, va denunciar a Zara i Yves Saint Laurent perquè considerava que havien plagiat les seves sabates YoYo a França, conegudes per la sola vermella.
En un primer judici Louboutin va guanyar a Zara, però aquesta va presentar recurs i va acabar guanyant finalment, ja que el jutge va considerar que els termes de la patent del color no eren massa convincents.
En el cas de Yves Saint Laurent va ser diferent, perquè va acabar guanyant i es va portar 700.000 euros.
Gucci contra Forever 21
Gucci va considerar que Forever 21 havia plagiat una col·lecció seva, utilitzant unes barres de color blau-vermell-blau i verd-vermell-verd que tenien les seves peces de roba i que el 1988 ja havia registrat. En veure que no ho van fer, la signatura italiana Gucci va posar dues demandes per dilució de la marca, competència deslleial i ometre els avisos anteriors.
Aquest cas, darrere d’una batalla de demandes i contra demandes, va acabar resolent-se amb un acord entre les dues parts i presentant un desistiment conjunt de forma voluntària, perquè el cas no tornes a activar-se.
Chanel contra Amazon
En aquest cas, Chanel va posar una demanda a Amazon per vendre productes falsificats de la seva marca. Va acabar guanyant el cas i va ser indemnitzada amb 3 milions d’euros.
Això passa amb molts ecommerces i marketplaces on es pugui vendre productes falsificats a preu del producte original.
Una de les marques més denunciades: Shein
La gran multinacional Shein, valorada amb més de 100.000 milions de dòlars, té ja 50 demandes per infracció de drets d’autor o plagi de marca.
Els demandants són des de petites marques i dissenyadores, com grans corporacions com Ralph Lauren, Oakley, Stussy, Levi’s Strauss, AirWair Internacional, Zara, etc.
Totes aquestes marques denuncien el plagi dels seus productes, ja que s’han arribat a fabricar peces de roba que tenien, fins i tot, el seu logotip. Al contrari, Shein declara que “no és la seva intenció infringir la propietat intel·lectual de ningú i no és el seu model de negoci”.
Car-Freshner Corporation contra Balenciaga
La marca Car-Freshner Corporation, coneguda pels seus ambientadors en forma d’arbre, va interposar una demanda a Balenciaga per fabricar uns clauers molt similars als seus ambientadors.
Finalment, les dues marques van arribar a un acord.
Carbonell contra La Española
Com últim cas et parlem de dues conegudes marques d’oli d’oliva que es van enfrontar després que Carbonell posés una demanda a La Española, al intentar registrar la seva marca i la coneguda etiqueta dels seus productes amb la dona andalusa.
Carbonell declarava que aquesta etiqueta era molt similar a la seva i creava confusió al consumidor. I el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TUE) li va acabar donant la raó.
Si no vols trobar-te amb aquest problema a la teva empresa, contacta amb nosaltres i t’ajudarem a registrar la teva marca i protegir tota la propietat intel·lectual i industrial que necessites per evitar robaments, plagis i suplantacions.
L’equip de PymeLegal.