Implantació de ChatGPT a un despatx: pros i contres


Cada vegada són més els despatxos d’advocats/assessories que ens consulten sobre la possibilitat d’implantar alguna eina IA, com ChatGPT, en els seus processos i gestions internes.

La veritat és que cada dia apareixen noves eines de IA que poden ajudar-nos a optimitzar les nostres gestions diàries i, si s’utilitzen de forma adequada, ens poden permetre ser més productius.

Però aquest tipus d’eines, encara que tinguin molt potencial, també tenen els seus riscs. Avui volem explicar-te els pros i contres, per si t’estàs plantejant implantar ChatGPT al teu negoci:

Avantatges d’implementar ChatGPT al teu despatx:

  • Major eficiència en certs processos: es redueix el temps invertit en les tasques, sobretot en aquelles que són repetitives, i permet que els treballadors se centrin en altres activitats.
  • Reducció de costos de l’empresa: les eines com ChatGPT ens permeten automatitzar molts processos i això ens estalvia diners. Com per exemple: gestió d’agendes i reunions, gestió del correu electrònic (redacció, classificació i resposta a correus), anàlisi de dades del negoci, automatització workflow i creació de continguts, entre d’altres.
  • Gran capacitat de recopilar, processar i emmagatzemar grans volums de dades/informació (a la versió teams de ChatGPT).
  • És una eina que ha d’ajudar i donar suport al treballador, mai serà substitut d’aquest. Les eines com ChatGPT són aplicacions de consulta que són molt útils per fer mails, llistes, resums, taules, contingut per xarxes, tutorials, resum de notícies, exàmens…

Inconvenients d’implementar ChatGPT al teu despatx:

  • Serà necessari que els treballadors estiguin formats o tinguin un mínim de coneixement sobre aquestes eines de IA i com utilitzar-les. Per exemple, a l’hora de fer un prompt per ChatGPT, verificar els outputs o saber quina informació podem introduir o no en eina com aquesta.
  • Tota eina tindrà limitacions de context, sobretot en cas de situacions complexes. ChatGPT pot tenir dificultat a l’hora de trobar una resposta i que aquesta sigui errònia (misinformation).
  • Pot directament generar informació falsa (haurem de contrastar).
  • Risc en matèria de protecció de dades si pengem documentació amb dades personals.
  • Menor interacció humana: hi ha situacions que requereixen la interacció humana. No podem confiar plenament en eines de IA sense una supervisió humana, perquè sempre hi poden haver errors.
  • Infracció de copyright: Totes les dades i la informació que recopila ChatGPT són el resultat de molta informació que té drets d’autor i d’obres protegides. És per això que avui en dia no se sap fins a quin punt la IA afecta la propietat intel·lectual.
  • Risc de transferència internacional de dades fora de la UE (si s’introdueixen dades personals).
  • Utilitzant la versió gratuïta de ChatGPT, totes les dades que introduïm a l’eina i que es recopilen, les utilitzen per alimentar el model OpenAI. En canvi, si utilitzes la versió de pagament, no s’utilitzen dades per l’entrenament de la IA i les dades s’emmagatzemen en servidors sota “normativa UE” a Suècia.
  • Utilitzar qualsevol eina de IA pot suposar perills com una bretxa de dades i la consegüent pèrdua de reputació de l’empresa.
  • Si volem estar actualitzats, és important tenir la versió de pagament de ChatGPT, ja que la base de dades de la versió gratuïta està alimentada amb dades de fins a 2021.

Aspectes a tenir en compte si implementes ChatGPT al teu despatx:

  • Capacitació i conscienciació en l’entorn laboral: és important que tots els treballadors prioritzin al client i la seva privacitat a l’hora d’utilitzar ChatGPT. Sempre adoptant una filosofia que respecti el RGPD.
  • Formació en prompts: És bàsic que s’estableixi un criteri unificat per tota la plantilla a l’hora d’utilitzar aquest tipus d’eines.
  • Confidencialitat: respectar sempre les normes deontològiques. No s’han d’introduir dades protegides per aquestes normes, ni incórrer en responsabilitats penals de l’empresa. És important l’anonimització quan preguntem a ChatGPT.
  • Minimització de dades: proporcionar únicament les dades estrictament necessàries per obtenir la resposta que es pretén.
  • Establir protocols d’ús sobre com i quan utilitzar ChatGPT i que els respectin tots els treballadors.
  • Realitza un anàlisi de risc per identificar possibles vulnerabilitats per la privacitat i seguretat de les dades, i implementar mesures per reduir els riscos identificats.
  • Si és necessari, portar a terme una avaluació d’impacte (PIA) per identificar i mitigar riscos potencials associats amb l’ús de ChatGPT.
  • Recomanable assignar a un Delegat de Protecció de Dades (DPO/DPD) que supervisi el compliment de la normativa de protecció de dades.
  • Valorar l’ús d’eines d’IA integrades en bases de dades comercials existents com Aranzadi, La Ley, etc.
  • Recomanable l’ús de la versió teams de ChatGPT que permet crear GPT propis i les dades introduïdes no alimenten l’aplicació.

Com has pogut veure, utilitzar eines d’IA pot ser molt eficient, però a la vegada té els seus riscs si no es fa d’una forma adequada, conscient i associada a protocols interns ben definits i acotats segons l’activitat.

L’ús d’aplicacions o solucions que “aterren i validen” la utilització de la IA en les nostres organitzacions atenuarà aquests riscs.

Sempre que incorporis alguna eina nova al teu despatx, tingues en compte tots els aspectes que afecten la privacitat. I si treballes amb el nostre equip d’advocats, i tens preguntes al respecte, no dubtis a consultar-nos i t’ajudarem a implementar les mesures de seguretat corresponents.

L’equipo de PymeLegal.