Publicitat per SMS.


La marca finlandesa de telefonia mòbil Nokia presenta la reedició del exitos model Nokia 3310 en el Mobile World Congress 2017 que es celebra aquesta setmana a Barcelona.
Crida l’atenció, en un món on dominen els smartphones, wearables i ulleres de realitat virtual, la presentació, com a gran novetat, d’un telèfon que va sortir al mercat fa 17 anys i que simplement permetia trucar i enviar SMS (Short Message Service), a part del “joc de la serp”.

El per què del èxit de la publicitat per SMS
Aquesta tornada “vintage” enllaça també amb la cada vegada més habitual utilització per part de les empreses de l’enviament de publicitat per SMS i altres serveis de missatgeria instantània com WhatsApp, enfront d’uns altres com el e-mailing o el telemàrqueting. La raó és l’altíssima taxa de resposta dels usuaris. Prestem més atenció a la publicitat per missatgeria instantània.
Per a les empreses, la publicitat és prioritària per captar l’atenció dels seus productes i serveis, i quina millor manera de fer arribar les seves ofertes i promocions que fer-ho directament a través del telèfon mòbil dels seus clients. 
És per aquest caràcter personal en l’enviament de publicitat per SMS i per via electrònica que les empreses han de complir certs requisits legals establerts a la legislació en matèria de Protecció de Dades (LOPD).

Requisits de la publicitat per SMS
1.    És necessari el consentiment del destinatari del missatge.
Les empreses que envien publicitat per SMS han d’assegurar-se que, en tot cas, tenen el consentiment dels seus destinataris. Si existeix un contracte previ, no és necessari el consentiment, sempre que la publicitat es refereixi a productes o serveis similars als indicats en aquest contracte. 
2.    Missatges clars i transparents.
Qualsevol enviament de publicitat per SMS o qualsevol tipus de missatgeria instantània com WhatsApp ha de proporcionar als usuaris informació clara de qui és l’empresa o persona que realitza l’enviament, amb el propòsit que puguin contactar amb ells. A més, s’ha d’indicar clarament que es tracta de publicitat incloent, almenys en el començament del text del missatge, la paraula “PUBLI”. 
3.    Possibilitat de donar-se de baixa de rebre publicitat.
En els missatges de publicitat enviats per SMS s’ha d’oferir la possibilitat de donar-se de baixa de rebre nous missatges de forma senzilla i gratuïta: mitjançant els propis missatges curts SMS, WhatsApp o alternatives gratuïtes addicionals, com a centres d’atenció telefònica, e-mail o la pàgina web de la pròpia empresa.

L’èxit o fracàs de la campanya de publicitat
Complir els requisits que estableix la llei per a l’enviament de publicitat per SMS o WhatsApp no només serveix a l’empresa per evitar possibles sancions, sinó també per generar la confiança al destinatari del missatge. 
És famosa la dita “no només cal ser legal sinó també aparentar-ho” i és que en cas de no complir amb el mínim d’informació que es requereix per realitzar la publicitat per SMS, l’empresa es pot trobar amb situacions en les quals el destinatari no obri els missatges per considerar que l’empresa és desconeguda i portar al fracàs la campanya de publicitat. 
PymeLegal l’experiència ens diu que l’assessorament preventiu sempre evita possibles sancions. A més, en el cas de l’enviament de publicitat per SMS o WhatsApp, complir amb els requisits legals ajuda a generar confiança al destinatari i obtenir les vendes desitjades per a l’empresa. 

Si estàs pensant a realitzar una campanya de publicitat per SMS o un altre servei de missatgeria instantània podem ajudar-te a complir amb la LOPD-LSSICE. Si vols ampliar la informació prem AQUÍ.