No més publicitat no desitjada


Com faig per no rebre cada dia tants correus de publicitat comercial? Puc restringir la publicitat no desitjada? Són preguntes que l’AEPD i Adigital donen resposta a través de millores a la Llista Robinson donant facilitats a les empreses per poder complir amb la seva consulta mitjançant previ enviament de comunicacions de màrqueting de forma directa. L’objectiu principal de les Llistes Robinson són la protecció de les dades personals dels ciutadans en relació amb la publicitat no desitjada.

Què és la llista Robinson? 

És una eina d’autoregulació, nascuda el 1993, que permet als usuaris oposar-se a l’enviament de publicitat no desitjada. Actualment només hi ha el fitxer denominat Llista Robinson que està gestionat per l’Associació Espanyola d’Economia Digital (des d’ara, ADIGITAL). 
ADIGITAL és l’Associació Espanyola de l’Economia Digital. Té com a objectiu promoure i donar suport a l’economia digital a Espanya en els diferents aspectes, com ara el màrqueting i comunicació digital o el comerç electrònic.

De què serveix apuntar-me a la llista Robinson? 

Inscriure’t a la Llista Robinson evita que rebis publicitat d’entitats a les quals o no els has donat el teu consentiment per a això, o directament no t’uneix cap relació contractual prèvia i no has exercit el teu dret de revocació del consentiment.

A dia d’avui, amb la nova Llei Orgànica de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals (LOPDGDD), a l’article 23.4 es promou la consulta dels sistemes d’exclusió publicitària per a les empreses:

Els qui vulguin exercir comunicacions de màrqueting directe, hauran de consultar prèviament els sistemes d’exclusió publicitària que poguessin afectar la seva actuació, excloent del tractament les dades dels afectats que haguessin manifestat la seva oposició o negativa a aquest.

No és necessària aquesta consulta per a aquells casos en què l’afectat hagi prestat el consentiment exprés.

Com m’inscric a la llista Robinson?

Pots inscriure’t a través de la seva pàgina web. D’aquesta manera podràs limitar la recepció de publicitat de forma gratuïta, limitant els canals a través dels quals la reps (telèfon, SMS, correu electrònic o correu postal) i per sectors.

Es pot inscriure qualsevol persona física que ho desitgi i pel cas de menors de 14 anys caldrà que ho facin els seus pares, tutors o representants legals.

M’he inscrit en aquesta llista però segueixo rebent enviaments comercials, què faig?

La inscripció a la Llista Robinson és eficaç a partir del tercer mes des de la data en què t’has registrat. Per la qual cosa, durant aquest lapse de temps, és possible que segueixis rebent correus, trucades, sms o cartes.

En els casos de trucades no desitjades en relació a les companyies de telecomunicacions, haver reclamat i no haver quedat satisfet, hi ha un sistema de mediació voluntària a través de l’entitat Autocontrol, entitat privada acreditada com a entitat de resolució alternativa de litigis pel Govern espanyol i que forma part del llistat unificat d’entitats acreditades de la Comissió Europea i de la plataforma de resolució de litigis en línia establerta per la Unió Europea, a la qual moltes empreses de telecomunicacions s’han adherit.

Cal recordar que aquests sistemes, son complementaris sempre a l’exercici dels drets dels interessats i a la possibilitat de reclamació davant l’AEPD.

Consells per evitar publicitat no desitjada

  • Fes servir els mitjans d’exercici de drets en aquells casos que, mitjançant una relació contractual prèvia, t’enviïn publicitat.
  • Revisa les polítiques de privacitat a l’hora d’inscriure’t en qualsevol formulari on et demanin dades per verificar les finalitats per les quals es recullen les dades i si t’interessa, rebre la seva publicitat si l’ofereixen.
  • Si has donat el teu consentiment i no vols rebre més publicitat, pots revocar-lo en qualsevol moment.
  • Si no saps on dirigir-te per exercir els teus drets, dirigeix-te al responsable del tractament a través de les seves dades de contacte via correu electrònic.
  • Pots oposar-te quan no vulguis que una empresa faci servir les teves dades amb finalitats publicitàries.
  • Pots suprimir les teves dades si no vols que aquesta empresa les tingui.

Necessites més informació sobre com evitar la publicitat no desitjdaContacta’ns i t’informarem sense cap mena de compromís.