Els concursos en les xarxes socials són cada dia una pràctica més comú i establerta per la majoria de les empreses. És una forma ràpida, còmoda, i moltes vegades econòmica, d’aconseguir nous seguidors i fidelitzar a la comunitat, però quantes d’aquestes empreses treballen les bases legals per regular-los?
En aquest post, detallarem que han d’incloure aquestes bases perque compleixin amb la normativa de cada xarxa social. Partirem de la base d’un concurs de participació oberta i gratuita.
Per començar, cal tenir una planificació clara sobre el concurs (durada, premi, participació, normes, etc). Un cop tens això planificat, cal redactar les bases legals, que han de ser accessibles per als participants en qualsevol moment.
Hauran d’incloure la següent informació mínima:
IDENTIFICACIÓ DE L’ORGANIZADOR
Cal incloure el nom de l’empresa, domicili social, CIF i adreça de correu electrònic.
DESVINCULACIÓ DE LA XARXA SOCIAL
Facebook ho exigeix en la seva normativa i les altres xarxes socials t’ho agrairan. En aquest punt cal deixar clar que la xarxa social que utilitzes com a canal no té res a veure amb la promoció i que la informació i l’organització del concurs recau en l’organitzador.
ÀMBIT TERRITORIAL
Cal indicar quina zona geogràfica inclou el concurs. Per exemple, és comú que a Espanya es realitzin accions únicament per les persones que viuen en la península.
PERÍODE DEL CONCURS
Quan comença i quan està previst que acabi.
PARTICIPACIÓ
S’explica com es pot accedir al concurs i quines condicions s’han de complir. Per exemple, hi ha concursos en els que solament poden accedir persones majors d’edat. Aqui podrem indicar aspectes com si cal compartir una foto, mencionar algú, etc.
ADVERTENCIES LEGALS SOBRE LA PARTICIPACIÓ EN L’ EVENT
En quin cas es pot anul·lar una participació i quan es considera que hi ha un ús fraudulent del concurs.
GUANYADORS I PREMIS
A les bases legals cal indicar molt clarament en quina data s’anunciaran els guanyadors i per quina plataforma o mètode s’escolliran. No fa falta fer-ho davant notari, però dona més fiabilitat a l’acció. També cal indicar els premis molt clarament, per evitar confusions.
PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL I DRETS D’IMATGE
En el cas que per participar els concursants hagin de deixar les seves dades personals i/o alguna imatge, cal incloure una política de privacitat on s’informi del tractament d’aquestes dades i es demani el consentiment corresponent.
FACULTATS DE L’ORGANIZADOR EN EL CONCURS
En el cas que es decideixi prorrogar el concurs, deixar-lo desert o fer qualsevol canvi, cal indicar que l’organitzador te dret a fer-ho.
CONTACTE PER A DUBTES I/O RECLAMACIONS
Cal deixar un mètode de contacte per a que l’usuari que tingui dubtes o reclamacions sobre les bases legals ho pugui fer fàcilment.
ACCEPTACIÓ DE LES BASES
Per finalitzar, deixar per escrit que els participants en el concurs acceptin explícitament les bases descrites anteriorment.
Per a més detall, en aquests enllaços pots consultar les normatives específiques respecte els concursos que requereix Facebook i Twitter.
Recorda que les bases legals han d’aparèixer sempre en tots els concursos, sortejos i promocions que realitzis en les xarxes socials. Les pots publicar al blog o pàgina web i compartir l’enllaç, o bé en el mateix post de la xarxa.
També existeixen plataformes especialitzades en la realització de concursos a xarxes socials que permeten agilitzar tot aquest procés amb garanties.
Si tens previst llançar un concurs i necessites ajuda amb les bases, el nostre equip et pot ajudar, contacta’ns sense compromis.
L’equip de PymeLegal,