El cas que ara detallem no és únic ni excepcional, al contrari, i això ens preocupa ja que fa mal al sector on algunes empreses estan assessorant molt malament en matèria de protecció de dades. I és tal la magnitud d’alguns errors que acaba semblant una pressa de pel als clients, que evidentment, no coneixen el detall i diferències entre el que han de complir vs el que els “han venut”.
Aquesta setmana un empresari ens va trucar per assessorar-lo preocupat perquè volia fer una newsletter als seus clients i volia assegurar-se d’estar complint la normativa pel que fa a la LOPD com la LSSICE.
Al tractar-se d’un conegut, després d’assessorar-lo en aquest aspecte, ens va comentar que volia que li reviséssim l’estat de l’adaptació del seu negoci a la LOPD. La nostra sorpresa inicial va ser al comprovar quin fitxers tenia inscrits a l’Agència de Protecció de Dades on figurava un únic fitxer anomenat “gestión” inscrit a nom de la societat, com errors tipogràfics i sense tenir en compte altres fitxers necessaris pel seu tipus d’activitat i dades tractades. En resum, l’empresa que li va fer va optar per un simple i únic fitxer que ho englobaria tot.
La nostra perplexitat va augmentar quan ens va mostrar els documents que li van entregar en una carpeta, això si, molt xula, amb un “bon màrqueting” darrera: plantilles del document de seguretat, etc. en blanc perquè ell mateix se les omplis i unes poques clàusules jurídiques generals.
Ni contractes amb encarregats de tractament (que els té), ni compromisos de confidencialitat amb els treballadors, ni cap document que fes referencia a l’aplicació de les mesures tècnic-organitzatives segons el Reglament de mesures de seguretat (RD1720/2007).
I finalment la sorpresa final, la factura pel “treball de consultoria” uns 700eu! Quan a més, només el van visitar una vegada per agafar-li unes poques dades i rebre posteriorment la escassa documentació per correu postal junt a la factura.
Quan li vam explicar al ara client nostre tot el que implicava la normativa, com li afectava al seu negoci i quina documentació li calia, es va adonar de que havia pagat un import desorbitat per quasi res, li van vendre “fum”. Lo dolent es que no es un cas aïllat al que podem sumar altres males conductes professionals com quotes mensuals en concepte de LOPD sense obtenir cap prestació a canvi.
Aquest tipus d’empreses perjudiquen al sector, desprestigien el nostre treball com a consultors i afecten a les empreses que volem donar un bon assessorament als nostres clients sense prioritzar els honoraris.