L’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) posa en marxa el telèfon d’ajuda en ciberseguretat: la línia 017, gratuïta i confidencial. Per què és necessària aquesta línia i que ens pot aportar?
Primer de tot, què és INCIBE?
És l’organisme que promou serveis en l’àmbit de la ciberseguretat per a què les empreses i l’àmbit de les TIC puguin aprofitar-lo i elevin la confiança digital, i crea informació i promou la cultura de la seguretat de la informació.
A quin públic es dirigeix INCIBE?
Els seus serveis es centren tant en empreses i professionals que fan ús de les TIC com en els ciutadans i menors, famílies i professionals del sector educatiu. L’àmbit d’actuació és ampli i així satisfan les necessitats específiques de cada públic concret.
Per a prestar un millor servei, s’ha creat la línia 017 que substitueix l’anterior numeració de nou xifres i que centralitza els serveis d’atenció telefònica oferts per INCIBE respecte a ciberseguretat, privacitat, confiança digital o ús segur i responsable d’internet i de la tecnologia.
Quins serveis presta aquest telèfon curt d’ajuda en ciberseguretat?
El telèfon d’ajuda en ciberseguretat, el 017, és un telèfon gratuït, disponible tots els dies de 9h a 21h, d’abast nacional i confidencial, i que ajudarà als usuaris, entre altres qüestions:
- A les
empreses, qüestions relacionades amb:
- La protecció de dades i incidents de seguretat davant possibles bretxes que puguin produir-se. Tal i com recull el RGPD, en els seus articles 32 i ss., hauran de comunicar-se aquestes bretxes davant l’autoritat de control en el cas que suposin riscos per als usuaris de les dades afectades.
- Formació i cultura empresarial per als empleats, donant formació relativa als aspectes de seguretat que els treballadors han de conèixer.
- Problemes de ciberseguretat.
- Als ciutadans,
resoldre qüestions relatives a:
- La protecció dels dispositius: realitzar les actualitzacions corresponents, tenir aplicacions per evitar virus o programes maliciosos.
- El coneixement dels fraus que poden donar-se per la xarxa.
- La consciència sobre les connexions sense fils i els seus perills.
- La gestió de les contrasenyes.
- Àmbit
de menors, resoldre qüestions plantejades per pares, tutors i educadors, donant
assessorament psicosocial, tècnic i legal, sobre situacions de risc com:
- La difusió de continguts sensibles i ciberassetjament escolar (ciberbullying).
- La pràctica de risc del Sexting (enviament d’imatges i vídeos de caràcter sexual) i Grooming (assetjament sexual a menors).
- Estratègies i recomanacions per a la mediació parental a Internet. Protecció de dispositius i configuracions segures.
- Contacte amb comunitats perilloses (pro-anorèxia i pro-bulímia, autolesions, extremismes, discursos d’odi, etc.).
- Protecció davant virus i fraus dirigits a menors.
Si necessiteu més informació al respecte, us podeu posar en contacte amb nosaltres.
Equip de PymeLegal.